Lejer Info

Kære lejer

Vi er glade for, at du/I har valgt, at bo til leje hos os. Vi har et ønske om, at alle tilflyttere hurtigt vil føle sig hjemme, og vil derfor benytte denne mulighed til at byde velkommen.

Derfor sender vi denne lille velkomstfolder med en række praktiske oplysninger, som forhåbentlig kan være til hjælp i din/Jeres nye bolig.

Vi håber du/I bliver glade for at bo til leje hos os.

Husleje kan betales på to måder: via Betalingsservice eller med et indbetalingskort og altid til den 1. i måneden.
Det er en fordel, at betalingen kører automatisk over Betalingsservice.

Indbetalingskort eller Betalingsservice

Som ny lejer vil du/I modtage et indbetalingskort eller kontonummer sammen med lejekontrakten, som skal betales i netbank eller banken.
Herefter kan huslejen tilmeldes Betalingsservice, så den fremover bliver trukket automatisk. Så behøver du/I ikke tænke mere på det. Der betales desuden mindre i gebyr via Betalingsservice, end hvis der betales med indbetalingskort.

Hvis huslejen ikke betales

Betaler du/I ikke huslejen og dermed ikke overholder lejekontraktens vilkår, kan vi som udlejer enten opsige eller ophæve lejeaftalen afhængig af de konkrete omstændigheder.
Hvis lejeaftalen opsiges, skal du flytte ud af din lejlighed med det varsel, der står i din lejekontrakt – typisk tre måneder.
Hvis lejeaftalen ophæves, skal du flytte ud af din lejlighed med det samme.
I begge tilfælde skal du betale husleje, indtil lejligheden er udlejet igen, dog højst i tre måneder.

Forbrug er udgifterne til vand, varme og el. Udgifterne afhænger af, hvor meget du/I bruger. Der betales på de fleste lejemål et såkaldt acontobeløb hver måned, og når forbrugsåret er gået, laves der en opgørelse, hvor det fremgår om du/I skal have penge tilbage eller betale ekstra.

Et acontobeløb for vand og varme, dækker det der forventes at være brugt, beløbet er beregnet på baggrund af det, der er blevet brugt i boligen i tidligere år. Beløbet bliver opkrævet over huslejen. El afregnes typisk direkte med elselskabet. Der er også flere steder hvor lejer afregner alle forbrugsafgifter direkte til værkerne.

Forsyningsselskaberne justerer hvert år priserne på vand, varme og el, så du kan godt opleve, at prisen på fx el stiger, selvom du ikke har brugt mere, end du plejer.

Har du/I spørgsmål til forbrugsopgørelsen, skal det firma der laver opgørelsen kontaktes, fx dem der har leveret vandet.

Indsigelser skal dog altid ske til os eller administrator.

Du/I kan have mulighed for at søge om boligstøtte, når du/I bor til leje, og boligen har eget køkken. Boligstøtte er et tilskud til huslejen.

Det er Udbetaling Danmark, der afgør, om man har ret til at få boligstøtte; ikke os. Ligeledes er det er også Udbetaling Danmark, der står for udbetalingerne.

Hvor meget du/I kan få, afhænger bl.a. af:

  • Huslejen
  • Boligens størrelse
  • Hvor mange I bor sammen
  • Din/Jeres samlede indkomst og formue.

De fleste boliger har en husorden. En husorden er et sæt fælles regler, som er nødvendige for det gode naboskab og sociale liv i boligområdet. Det er dit/Jeres ansvar som lejer, at du/I og evt. børn og gæster overholder reglerne og ikke generer de øvrige beboere. Det skal være rart for alle at bo her.

En husorden kan fx indeholde regler for:

  • Affaldshåndtering
  • Brug af fællesarealer og fælleshus
  • Cykler og barnevogne
  • Fælles anlæg
  • Husdyrhold
  • Leg og boldspil
  • Musik og støjende adfærd
  • Parkering og motorkørsel
  • Pasning af haver
  • Rygning
  • Tøjvask
  • Værktøj
  • Husdyr

Hvis husordenen ikke overholdes, kan lejemålet i sidste instans blive opsagt af os eller administrator. Mener du/I, at en nabo ikke overholder husordenen, er der mulighed for at klage. Dette skal ske skriftligt til os eller administrator.

Er der spørgsmål til husorden kan vi kontaktes.

Det er vigtigt for os, at du/I føler dig/Jer sikker og tryk i hjemmet.

Gør hjemmet til en sikker og rar base:

  • Hav altid en indboforsikring. Det er vigtigt med en privat indboforsikring, det kan være dyrt ikke at være forsikret, for udlejer dækker kun skader på ejendommen – IKKE indbo og evt. genhusning.
  • Opsæt røgalarmer. I Danmark dør der hvert år 80-90 mennesker som følge af brand i egen bolig, og op imod 82% af dem havde ingen røgalarm!Sæt gerne en røgalarm op i alle soverum. Husk at teste brandalarmen jævnligt skifte batterier.
  • Aflås hjemmet og pas godt på systemnøglen. Hvis du/I ikke er hjemme i længere tid, lad evt. lidt lys være tændt, og lad en radio spille. Luk alle døre og vinduer og aflås forsvarligt. Det er dyrt at mindste en systemnøgle, udgifter dækkers af lejer selv.
  • Brug nabohjælp. Nabohjælp er en effektiv måde at skabe mere tryghed og forebygge indbrud i et boligområde. Nabohjælp kan forhindre hvert fjerde indbrud.

Lejekontrakten
Når du/I har fået en bekræftelse fra os om at boligen er din/Jeres, modtager du/I inden for et par dage en lejekontrakt til underskrift. I nogen tilfælde kommer kontrakten via e-boks eller Penneo hvor der kan underskrives med NemID. Ellers vil du/I som udgangspunkt modtage kontrakten på mail.

Indskud
Inden indflytning betaltes depositum, forudbetalt leje samt første måneds leje.

Depositum
Depositum må ifølge lejelovens § 34 højst udgøre et beløb svarende til tre gange huslejen eksklusiv forbrug. Dette beløb stiller lejeren som sikkerhed for udgifter til istandsættelse ved fraflytning (som aftalt i lejekontrakten).

Forudbetalt husleje
Den forudbetalte husleje anvendes til at dække huslejeudgifter i opsigelsesperioden, svarende til maks. tre gange huslejen eksklusiv forbrug. Hvis du/I meddeler at du/I ønsker at fraflytte lejemålet inden opsigelsesperiodens udløb, og det lykkes at genudleje boligen, tilbagebetales forudbetalt husleje for perioden hvorfra den nye lejer flytter ind, til opsigelsesperiodens oprindelige udløb.

Nøgler
Når vi eller administrator har modtaget indskud samt lejekontrakt med evt. bilag i underskrevet stand, udleveres nøglerne til boligen på overtagelsesdatoen. Såfremt denne ligger i en weekend eller helligdag vil nøglen blive udleveret så tæt på datoen så muligt.

Indflytningssyn
Ved indflytning/nøgleoverdragelse bliver der foretaget et indflytningssyn. Her bliver lejemålet synet for fejl og mangler af en vicevært eller lignende, og der skrives en rapport. Er der mindre fejl og mangler, som ikke udbedres, vil dette blive noteret i rapporten, for at du/I ikke kommer til at betale for det senere. Du/I skal underskrive rapporten. Såfremt du/I ikke selv har mulighed for at deltage i synet skal der skrives en fuldmagt, ellers kan indflytning ikke ske.

Fuldmagten kan findes på vores hjemmeside eller rekvireres på mail.


Meld flytning

  • Til folkeregistret – borger.dk
  • Kontakt PostNord hvis du/I ønsker hemmelig adresse.
  • Ønsker du/I ikke, at modtage gratis aviser eller reklamer afmeldes de hos PostNord.dk

Bolig skal vedligeholdes, mens du/I bor i den.

Indvendig vedligeholdelse af hjemmet er typisk:

  • Grundig udluftning
  • Afkalkning af badeværelse
  • Rensning af emhætte
  • Maling af vægge og lofter
  • Tapetsering
  • Gulvbehandling

Yderlige aftaler vedrørende vedligeholdelse fremgår af din lejekontrakt.

Pas godt på dig selv og din bolig

Indeklimaet er den miljøfaktor, der påvirker vores velbefindende, når vi er indenfor, f.eks. luft, lys, varme, røg og støj.

Et dårligt indeklima er en usynlig fjende, der kan påvirke både krop og sjæl.

Derfor har vi lavet en pjece med gode råd om, hvordan du/I selv kan medvirke til at skabe et sundt og godt miljø i boligen. Rådene er baseret på egne erfaringer med tilsyn af lejligheder kombineret med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anvisninger.

Læs mere om vores 9 gode råd:

  • Luft ud flere gange dagligt
  • Luk lyset ind
  • Undlad at ryge indenfor
  • Lad friskluftsventiler og aftræk være åbne
  • Sluk ikke helt for varmen
  • Tør ikke tøj inden døre
  • Luft godt ud når du bader
  • Tænk over hvor skabet skal stå
  • Emhætten skal bruges og renses

Vores pjece om sundt indeklima findes her eller den kan rekvireres ved at kontakte kontoret.

Går noget i stykker i boligen, fx en vandhane drypper, toilettet løber, eller radiatoren skal luftes ud skal du/I først tjekke lejekontrakten for om det er noget du/I selv skal betale for. Såfremt der er tvivlsspørgsmål eller andet, kan vi kontaktes på telefon eller mail, så kan vi eller administrator kigge på sagen og på hvem der skal bære udgiften.

Inden du/I henvender dig/Jer:

Alt efter skaden i boligen, kan du/I tjekke en række ting, inden vi kontaktes, fx:

  • Har du ingen varme og/eller vand?
    Tjek, om dit forsyningsselskab har fejlmeldt problemet, se evt. på deres hjemmeside.
    Hvis det kun er en radiator som ikke virker så forsøg selv at løse problemet. Tryk her og se mere
  • Er strømmen gået?
    Tjek, om det kan skyldes, at hovedafbryderen er afbrudt eller om en sikring er sprunget.
  • Er afløbet stoppet?
    Prøv med et par liter kogende vand i afløbet efterfuldt af 1 dl opvaskemiddel, og lad det stå natten over og hæld igen et par liter kogende vand i afløbet. Hvis det ikke virker prøv da at hælde afløbsrens i afløbet, og lad det stå et par timer.

Betaling for reparation

Her henvises der til, hvad der står i lejekontrakten.

Ved deciderede skader og mislighold skal du/I selv betale.
Det er derfor vigtigt, du/I har tegnet en indboforsikring. Udlejers forsikring dækker kun skader på ejendommen og ikke skader i dit/Jeres hjem.

Når du/I fraflytter lejemålet, er du/I forpligtet til at efterlade den i den stand, som er anført i lejekontrakten.

Almindelig slitage forstås ved, at det er naturligt, at man kan se, der er nogen, der har boet i boligen. Almindelig slitage rettes op ved normal-istandsættelse, der dækker gulvbehandling samt maling af vægge og lofter.

Misligholdelse af boligen dækker fx over huller i dørene/vægge, svært ridsede gulve, ødelagt inventar, manglende rengøring samt manglende vedligeholdelse af boligen, mens du/I har boet der.
Det er synsmanden, der afgør, om du/I har misligholdt boligen.

Hvor meget, den skal istandsættes, afhænger af hvad der står i lejekontrakten.

Ved fraflytning udarbejdes der en fraflytnings rapport af synsmanden, som du/I underskriver. Såfremt du/I ikke selv har mulighed for at deltage i synet skal der skrives en fuldmagt, ellers kan fraflytning ikke ske.

Opsigelsesvarsel

Ønsker du/I at opsige lejemålet, skal du/I sende en skriftlig opsigelse af lejemålet til os eller administrator til den sidste hverdag i måneden med tre måneders varsel. Du/I skal betale husleje, forbrugsudgifter mv., indtil opsigelsesvarslet udløber.

Find opsigelsesblanket her

Opsigelse fra udlejers side

Lejeaftalen kan opsiges eller ophæves fra udlejers side, hvis:

  • Du/I ikke har betalt din husleje eller andre pligtige ydelser, fx aconto-forbrug eller gebyr.
  • Du/I ikke overholder hus- og vedligeholdelsesreglementerne ifølge lejekontrakten og fx generer naboer med støj, trusler el.lign.
  • Der kan i sjældne tilfælde også være andre omstændigheder der gør at vi kan opsige eller ophæve lejemålet.

Fraflytning

I lejekontrakten kan du/I se de specifikke regler for, hvornår du/I skal fraflytte boligen, efter den er opsagt.